در حکمت پانزدهم نهج‌البلاغه آمده است؛

سرزنش گرفتاران چرا؟

در حکمت پانزدهم نهج‌البلاغه آمده است که هر شخص گرفتارى را نمى توان سرزنش کرد (چه بسا بى‌تقصير باشد).
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» امام (علیه‌السلام) در این کلام نورانی‌اش می‌فرماید: «هر شخص گرفتارى را نمی‌توان سرزنش کرد (چه بسا بی‌تقصیر باشد)»؛ (مَا کُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ).

سرچشمه گرفتارى‌ها و مشکلات و مصائبی که دامنگیر انسان می‌شود کاملاً مختلف است؛ گاه نتیجه مستقیم اعمال انسان است که بر اثر ندانم‌کاری‌ها، سستی‌ها، تنبلی‌ها و استفاده نکردن بموقع از فرصت‌ها دامان او را گرفته است. به یقین چنین شخصی درخور سرزنش است؛ اما گاه می‌شود که این مشکلات کفاره گناهان انسان است و خداوند می‌خواهد او را به این وسیله در دنیا پاک کند. چنین کسی گرچه به سبب گناهش درخور سرزنش است ولی چون مشمول لطف الهی شده سزاوار ملامت نیست. و گاه سرچشمه آن آزمایش‌های الهی است که خدا می‌خواهد با آن مشکل و گرفتارى، بنده خود را پرورش دهد و همچون فولاد آب‌دیده در کوره حوادث مقاوم سازد و یا همچون طلای ناخالصی که به کوره می‌برند تا خالص گردد او را خالص سازد؛ در اینجا نیز جای سرزنش نیست، بنابراین همه گرفتاران و بلا‌دیدگان را نمی‌توان سرزنش کرد و حتی در آن جایی که انسان خود سرچشمه آن گرفتارى باشد، باز گاهی جاهلِ قاصر است و گاه مقصر؛ تنها اگر مقصر باشد درخور سرزنش است.

این سخن تفسیر دیگری نیز دارد و آن این‌که «مفتون» از ماده «فتن» و «فتنه» در اصل به معنای آزمایش کردن است؛ مثلاً هنگامی که می‌خواهند طلا را آزمایش کنند آن را به کوره می‌برند تا وضع آن روشن شود و به همین علت هر نوع فشار و گرفتارى و مشکل و گمراهی، فتنه نامیده می‌شود و مفتون به معنای فریب خورده است؛ همان گونه که درباره شخص گرفتار اشاره شد، این حالت گاهی بر اثر تقصیر و گاه بر اثر قصور و گاه بدون اختیار دامان انسان را می‌گیرد؛ به همین علت امام (علیه‌السلام) می‌فرماید: تمام کسانی که مفتون هستند سزاوار سرزنش نیستند.

وَ قَالَ عَلَيهِ السِّلَامُ

مَا کُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ.

امام (عليه السلام) فرمود:

هر شخص گرفتارى را نمى توان سرزنش کرد (چه بسا بى‌تقصير باشد).

انتهای خبر/